Τι πιστεύουν πραγματικά οι έφηβοι για την ισότητα των δύο φύλων; Στην έρευνα για το θέμα που έγινε σε μεγάλο δείγμα μαθητών και μαθητριών, ένα 67,2% απαντάει ότι συμφωνεί απόλυτα, ενώ ένα 74% επιλέγει για τον ρόλο της γυναίκας σήμερα εκείνο της εργαζόμενης. Η ανατροφή των παιδιών πρέπει να αφορά εξίσου τα δύο φύλα, πιστεύουν οι νέοι σε ποσοστό 95,5%, και τα οικονομικά του σπιτιού μπορούν να τα διαχειριστούν καλύτερα από κοινού και οι δύο γονείς (73,1%).
Σκοπός μας ήταν να διερευνήσουμε τις στάσεις και τις αντιλήψεις των εφήβων για την ισότητα των δύο φύλων. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, το οποίο προωθήσαμε στους μαθητές και στις μαθήτριες του σχολείου μας. Στην έρευνα συμμετείχαν 199 συνολικά μαθητές και μαθήτριες, εκ των οποίων το 35,7% αγόρια και το 64,3% κορίτσια, ηλικίας 14 -15 ετών (46,2%), 15-16 ετών (28,1%) και 17-18 ετών (25,6%).
Ισες ευκαιρίες
Παρότι οι νόμοι ορίζουν την ισότητα των φύλων ως τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών σε κάθε έκφανση του ιδιωτικού και δημόσιου βίου, δυστυχώς υπάρχουν ακόμη και σήμερα αρνητικά στερεότυπα για τις γυναίκες και αντανακλώνται μέσα από συγκεκριμένες συμπεριφορές. Πάντως στην ερώτηση εάν οι νέοι πιστεύουν στην ισότητα, το 67,2% του δείγματος της έρευνάς μας πιστεύει, το 26,3% απλά συμφωνεί, το 7% δεν πιστεύει ότι υπάρχει ισότητα και ένα μικρό ποσοστό 3% διαφωνεί πλήρως.
Στερεότυπα και ρόλοι
Τα στερεότυπα για τα φύλα πολλές φορές διαιωνίζουν τις διακρίσεις και περιορίζουν τις ευκαιρίες των γυναικών να αξιοποιήσουν πλήρως τις ικανότητές τους. Αυτά τα στερεότυπα μπορεί να περιλαμβάνουν την πεποίθηση ότι οι γυναίκες δεν πρέπει να ασχολούνται με την πολιτική, την επιχειρηματικότητα ή ότι οι άνδρες δεν πρέπει να κάνουν οικιακές δουλειές ή δεν πρέπει να συμμετέχουν στην ανατροφή των παιδιών… Σήμερα οι έφηβοι σε μεγάλο ποσοστό βλέπουν θετικά την εργαζόμενη γυναίκα, όμως οι επιδράσεις της διαπαιδαγώγησης των αγοριών μέσα από την οικογένεια και συχνά το σχολείο έχει δημιουργήσει στερεότυπες αντιλήψεις, δυστυχώς ανθεκτικές, που δείχνουν ότι πιθανώς θα χρειαστεί πολύς δρόμος και αγώνας για την αλλαγή τους. Θετικό και ενθαρρυντικό ωστόσο είναι ότι οι μαθητές και μαθήτριες σε ποσοστό 74% αντιλαμβάνονται τον πολλαπλό ρόλο της γυναίκας σήμερα. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι σε ποσοστό 95,5% συμφωνούν ότι η ανατροφή των παιδιών αφορά και τα δύο φύλα.
Διάκριση επαγγελμάτων
Η διάκριση των επαγγελμάτων σε ανδρικά και γυναικεία περιορίζει ακόμη και σήμερα τις επαγγελματικές επιλογές των γυναικών. Στην ερώτηση εάν τα επαγγέλματα πρέπει να διακρίνονται σε ανδρικά και γυναικεία, οι έφηβοι σε ποσοστό 48,7% διαφωνούν και 26% διαφωνούν απόλυτα. Το 18,5% πιστεύει ότι τα επαγγέλματα πρέπει να διακρίνονται σε ανδρικά και γυναικεία και το 6,6% συμφωνεί απόλυτα στη διάκριση των επαγγελμάτων.
Φύλο και πολιτική
Στην Ελλάδα η πολιτική θεωρείται ακόμα υπόθεση ανδρική. Τα στερεότυπα απέναντι στις ηγετικές ικανότητες των γυναικών έχουν ως αποτέλεσμα την περιορισμένη παρουσία των γυναικών στην πολιτική. Στην ερώτηση εάν θα ψήφιζαν στις εκλογές γυναίκα, το 69,8% απάντησε θετικά, το 9,5% αρνητικά και 20,6% δεν γνωρίζει εάν θα ψήφιζε γυναίκα. Στην ερώτηση «Ποια νομίζεις ότι είναι τα ποσοστά των γυναικών που συμμετέχουν σε Βουλή, Ευρωβουλή, δήμο ή περιφέρεια», το 11,3% θεωρεί ότι τα ποσοστά των γυναικών που κατέχουν ηγετικές θέσεις είναι υψηλά, το 50,5% χαμηλά και το 39,7% δεν γνωρίζει. Στην πλειοψηφία τους οι έφηβοι θα ψήφιζαν κορίτσι στα μαθητικά συμβούλια σε ποσοστό 79,4%.
Ισότητα και εκπαίδευση
Τέλος, ενθαρρυντικό είναι το ότι σε ποσοστό 52,5% οι έφηβοι είναι ενημερωμένοι αρκετά για την καταπάτηση των δικαιωμάτων της γυναίκας ενώ το 21,7% είναι πολύ ενημερωμένο. Υπάρχει όμως και ένα 21,7% που γνωρίζει λίγα πράγματα και ένα 4,1% με παντελή άγνοια του θέματος.
https://www.tovima.gr/print/mathitikes-efimerides/florina/isotita-me-nisides-stereotypon/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου