Εντός του έτους 2022 δημοσιοποιήθηκαν από τον κρατικό φορέα ισότητας των φύλων τα κάτωθι ενημερωτικά σημειώματα του Παρατηρητηρίου της Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ., δεδομένου ότι η εν λόγω δομή της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων λειτουργεί ως βασικός κόμβος διάχυσης στατιστικών δεδομένων, μεταδεδομένων και δεικτών που σχετίζονται με τις πολιτικές ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών:
Α. Το 31ο Ενημερωτικό Σημείωμα για την έμφυλη διάσταση
των ατυχημάτων και των προβλημάτων υγείας που συνδέονται με την εργασία
(Φεβρουάριος 2022)
Στο 31ο Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας
των Φύλων της Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ. παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία, ανά φύλο,
της Ειδικής Έρευνας της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (Ad Hoc Ενότητα
2020), η οποία διενεργήθηκε αναφορικά με τα ατυχήματα και τα προβλήματα υγείας
που συνδέονται με την εργασία. Η έρευνα διεξήχθη παράλληλα με την Έρευνα
Εργατικού Δυναμικού του δεύτερου τριμήνου του 2020: https://isotita.gr/wp-content/uploads/2022/03/31o-enimerotiko-Atiximata-kai-provlimata-ygeias.pdf.
Τα κύρια σημεία του 31ου Ε.Σ., το οποίο
εκπονήθηκε από το «Τμήμα Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Ψηφιακής Υποστήριξης
(Παρατηρητήριο)» της «Διεύθυνσης Σχεδιασμού, Δημιουργίας Προτύπων και
Παρακολούθησης Πολιτικών Ισότητας των Φύλων» της Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ., συνοψίζονται
ως ακολούθως:
1) σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, εκτιμάται ότι το
1,9% των ατόμων που εργάζονται ή εργάστηκαν τους τελευταίους δώδεκα μήνες, ανέφεραν ότι είχαν
τουλάχιστον ένα ατύχημα στο χώρο εργασίας κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες
2) το ποσοστό των ατυχημάτων φαίνεται να είναι υψηλότερο
στους άνδρες παρά στις γυναίκες (2,6% και 1,1% αντίστοιχα),
ενώ αυξάνεται στις ηλικίες από 45 ετών και άνω (2,3%)
3) οι κλάδοι με το υψηλότερο ποσοστό ατυχημάτων στην
εργασία αφορούν στην πρωτογενή και τη δευτερογενή παραγωγή, ενώ οι κλάδοι με τα χαμηλότερα ποσοστά ατυχημάτων
είναι η εκπαίδευση (0,2%) και οι χρηματοπιστωτικές
και επιχειρηματικές δραστηριότητες (0,5%)
4) ως πιο επικίνδυνος παράγοντας για τη σωματική υγεία των απασχολουμένων αναφέρονται οι επίπονες στάσεις ή κινήσεις (22,2%), ενώ ως δεύτερος πιο επικίνδυνος αναφέρεται η έντονη οπτική συγκέντρωση (9,4%)
5) οι άνδρες εμφανίζονται περισσότερο εκτεθειμένοι σε βαριά
φορτία (7,9% έναντι 2,9% για τις γυναίκες), χημικές ουσίες/σκόνη/αναθυμιάσεις
(5,7% έναντι 3,3% για τις γυναίκες) και κίνδυνος από τη χρήση μηχανημάτων ή
εργαλείων (6,3% έναντι 1,8% για τις γυναίκες)
6) οι γυναίκες είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε
επαναλαμβανόμενες κινήσεις των χεριών (8,1% έναντι 4,9% για τους άνδρες) και
έντονη οπτική συγκέντρωση (11,2% έναντι 8,1% για τους άνδρες)
7) οι παράγοντες που επηρέασαν περισσότερο την ψυχική υγεία
των γυναικών στην εργασία τους σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους, είναι
η κακή επικοινωνία ή συνεργασία στο χώρο εργασίας και τα προβλήματα με
δύσκολους πελάτες/ασθενείς/μαθητές κλπ.
Β. Το 32ο Ενημερωτικό Σημείωμα για τον έμφυλο διαχωρισμό στην εκπαίδευση
(Ιούλιος 2022)
Στο 32ο Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων της
Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ. παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία για τις γυναίκες και τον
έμφυλο διαχωρισμό στην εκπαίδευση. Τα στατιστικά αντλήθηκαν στο πλαίσιο του από
9-4-2021 Μνημονίου Συνεργασίας του φορέα μας με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Για μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα, χρησιμοποιούνται στατιστικά και από άλλους
φορείς, εθνικούς και ευρωπαϊκούς:
Τα κύρια σημεία του 14σέλιδου Ε.Σ., το οποίο εκπονήθηκε
από το «Τμήμα Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Ψηφιακής Υποστήριξης (Παρατηρητήριο)»
της «Διεύθυνσης Σχεδιασμού, Δημιουργίας Προτύπων και Παρακολούθησης Πολιτικών
Ισότητας των Φύλων» της Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ., συνοψίζονται ως ακολούθως:
1) Η εκπαίδευση είναι μία δια βίου διαδικασία και έχει κρίσιμο ρόλο στην
οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Από την προσχολική ηλικία έως την
εκπαίδευση ενηλίκων, γυναίκες και άνδρες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν
στερεότυπα και διακρίσεις λόγω φύλου που μπορεί να έχουν βαθύ αντίκτυπο στις
εκπαιδευτικές τους επιλογές και στα επαγγελματικά τους μονοπάτια. Η άρση αυτών
των φραγμών θα έδινε τέλος στον έμφυλο διαχωρισμό στην εκπαίδευση.
2) Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των
Φύλων, ο έμφυλος διαχωρισμός στην εκπαίδευση το χρονικό διάστημα 2013-2021
φαίνεται να εντάθηκε, καθώς το ποσοστό των γυναικών που σπουδάζουν
ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, τέχνες και υγεία σημείωσε αύξηση από
35% το 2013 σε 36% το 2021, ενώ το ποσοστό των ανδρών φοιτητών στις ίδιες
σχολές μειώθηκε από 17% το 2013 σε 16% το 2021, διευρύνοντας δηλαδή το χάσμα
κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες.
3) Το μερίδιο των φοιτητριών κατά το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 με αντικείμενο
σπουδών την εκπαίδευση αντιστοιχεί σε 82,9% στο προπτυχιακό επίπεδο, σε 87,2%
σε μεταπτυχιακό και σε 74,2% στο διδακτορικό. Αντίθετα, το ποσοστό των
καθηγητριών ανεξαρτήτως βαθμίδας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ίδιο
ακαδημαϊκό έτος αντιστοιχεί στο 37,5% του συνόλου του διδακτικού
προσωπικού των Α.Ε.Ι. της Ελλάδας. Τα φαινόμενα του “glass ceiling” (της «γυάλινης οροφής») και του “sticky
floor” (του «κολλώδους δαπέδου»)
είναι εμφανή στα πανεπιστήμια και της Ελλάδας.
4) Για τις επιστήμες των μαθηματικών, των υπολογιστών και των μηχανικών
παρατηρείται μία ανοδική τάση του ποσοστού των γυναικών αποφοίτων. Ενώ στις
επιστήμες της στατιστικής και της βιολογίας/βιοχημείας, καθώς και της
ηλεκτρονικής και του αυτοματισμού παρατηρείται μία πτωτική τάση.
5) Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το εκπαιδευτικό προσωπικό της τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης στην Ελλάδα το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 φαίνεται να απασχολείται
σχεδόν εξ ολοκλήρου στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση (7.158 γυναίκες), σε σχέση
με τους πολύ μικρούς αριθμούς στην τεχνολογική (5), επαγγελματική (131) και
εκκλησιαστική (15) εκπαίδευση. Το μερίδιο των γυναικών έναντι των ανδρών στην
πανεπιστημιακή εκπαίδευση παρουσιάζεται χαμηλό, καθώς ανέρχεται σε 37,5%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου