Τα Χελιδόνια της Καμπούλ: Φόντο μια δυστοπία, αληθινή δυστυχώς καθώς βλέπουμε την Καμπούλ το καλοκαίρι του 1998, όπου βρίσκεται υπό την κυριαρχία των Ταλιμπάν. Η μοίρα δύο ζευγαριών θα συνδεθεί με έναν τραγικό τρόπο. Το μεγαλύτερο αντρόγυνο ο Αττίκ και η Μουσαράτ είναι ένα παραδοσιακό ζευγάρι που περνάει μια προσωπική κρίση. Η Μουσαράτ αντιμετωπίζει μια θανατηφόρα ασθένεια και ο Αττίκ, ένας πρώην στρατιώτης που πλέον εργάζεται ως δεσμοφύλακας θανοτοποινητών στις γυναικείες φυλακές, με αφορμή τη μάχη της γυναίκας του μπαίνει για πρώτη φορά στη διαδικασία να διερωτηθεί για τις πράξεις του καθεστώτος που υπηρετεί και ενδεχομένως να αντιδράσει. Το νεότερο ζευγάρι ,η Ζουναίρα και ο Μοχσέν, από την άλλη μεριά παρα τη σκοτεινή πραγματικότητα αρνείται πεισματικά να ενταχθεί στη θεοκρατούμενη και πλήρως ανδροκρατούμενη κοινωνία και συνεχίζει να ονειρεύεται ένα ελεύθερο μέλλον. Μια ασυλλόγιστη πράξη ,όμως, θα αλλάξει για πάντα τις ζωές και των δύο ζευγαριών.
Τα “Χελιδόνια της Καμπούλ” αποτελούν μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Αλγερινής συγγραφέος Γιασμίνα Χάντρα (το πραγματικό του όνομα είναι Μοχάμεντ Μουλεσεχούλ αλλά υιοθέτησε γυναικείο ψευδώνυμο για να αποφύγει την σταριωτική λογοκρισία). Το δίδυμο Zabou Breitman/ Eléa Gobbé-Mévellec ανέλαβε τη μεταφορά, τη σκηνοθεσία και το animation, το οποίο είναι εξ’ολοκλήρου φτιαγμένο στο χέρι σε υδατογραφίες 2 διαστάσεων.
Τελικά ίσως αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να αφηγηθείς μια σκοτεινή πολεμική ιστορία. Μέσα από αυτού του είδους το animation, το οποίο δεν προσπαθεί ούτε για μια στιγμή να σε ξεγελάσει πως είναι ή θυμίζει κάτι αληθινό αλλά πως μεταφέρει μια πραγματικότητα όπως την είδε και την αισθάνθηκε, σαν εικονογράφηση βιβλίου. Με αυτόν τον τρόπο ενώ καταφέρνει να περάσει τη σκληρότητα του πολέμου δίνει μια αίσθηση σκοτεινού παραμυθιού που αν και ξέρεις πως είναι αλήθεια σου αφήνει μια αισιοδοξία, ένα γλυκόπικρο συναίσθημα. Είναι έτσι προσεγγίσιμη σε μεγαλύτερο κοινό και το σοκ είναι μεγαλύτερο όταν συνειδητοποιούμε πως επιτρέψαμε κάτι τέτοιο να συμβεί στον “σύγχρονο πολιτισμένο κόσμο”. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε το Persepolis των Vincent Paronnaud και Marjane Satrapi επίσης animation που περιγράφει την Ισλαμική επανάσταση στο Ιράν μέσα από τα μάτια ενός νεαρού κοριτσιού. Κυκλοφόρησε το 2007 και γνώρισε τεράστια επιτυχία.
Το animation φυσικά είναι χάρμα οφθαλμών και χειρίζεται τα χρώματα ιδιαίτερα έξυπνα. Μονότονη παλέτα για να δείξει την υπό κατάληξη και δίχως ελπίδα Καμπούλ και το μπλέ χρώμα της μπούργκας που παίζει σημαντικό ρόλο στην ταινία και χρησιμοποιείται πολλές φορές για να προωθήσει την πλοκή.
Η ταινία είναι βαθιά φεμινιστική. Δεν είναι τυχαίο πως η μπούργκα έχει τόσο σημαντικό ρόλο μέσα στη ταινία, λειτουργεί ως σύμβολο, μοχλός πλοκής μέχρι και από μηχανής θεός. Εξάλλου η θεματική ανοίγει και κλείνει με έναν λιθοβολισμό. Οι γυναίκες με την μπούργκα είναι φυσικά ανώνυμες, κυκλοφορούν ανάμεσα στο πλήθος χωρίς να ξέρει κανείς πως μοιάζουν, ο λιθοβολισμός τους μοιάζει με ανώδυνη διασκέδαση καθώς κανείς δεν τις βλέπει να υποφέρουν και να αγωνιούν, δεν μοιάζουν καν με ανθρώπους. Τα “Χελιδόνια της Καμπουλ” εστιάζουν στο πως μια αμιγώς θεοκρατούμενη κοινωνία γίνεται αυτομάτως ανδροκρατούμενη και τα προβλήματα που αυτό επιφέρει.
Παρ’όλα αυτά μπορώ να πω πως το πρόσωπο που μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν ένας ανδρικός χαρακτήρας, ο Ατττίκ. Ο Αττίκ έχει την μεγαλύτερη εξέλιξη μέσα στην ταινία και πρέπει να ξεπεράσει τα περισσότερα εμπόδια. Είναι ένας στρατιώτης αρκετά ικανός στη μάχη ,όπως καταλαβαίνουμε, έχει δει ανείπωτες φρίκες αλλά επιβίωσε. Θέλει να τηρήσει το καθήκον του προσωπικό και συλλογικό, δεν έχει βλέψεις για μεγαλεία, ξέρει να υπακούει και όχι να αμφισβητεί. Εδώ, όμως, λόγω μιας προσωπικής κρίσης αμφισβητεί για πρώτη φορά. Τα άτομα που έχουν εξουσία, τους φίλους του, τους νόμους, τον Θεό, τα πάντα. Που μπορεί να τον οδηγήσει αυτό; Δεν μπορώ να αποκαλύψω, πάντως το γεγονός πως πρέπει να υπερπηδήσει τόσα προσωπικά εμπόδια για να φτάσει σε αυτή την αμφισβήτηση καθιστά την μικρή αυτή επανάσταση που συμβαίνει μέσα του ανώτερη.
Δείτε το Trailer:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου