... 1 στις 3 γυναίκες κάποια στιγμή στη ζωή της θα αντιμετωπίσει σωματική, ψυχολογική ή σεξουαλική βία από τον σύντροφό της-1 στις 5 γυναίκες θα πέσει θύμα βιασμού ή απόπειρας βιασμού-Δεν είσαι η Μόνη...Δεν είσαι Μόνη....-24ωρη Γραμμή SOS 15900- Συμβουλευτικό Κέντρο Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας Δήμου Θηβαίων

Πέμπτη 9 Ιουνίου 2016

“Πρωτιά” του γυναικείου φύλου στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ



Το γυναικείο φύλο κυριαρχεί τόσο στο φοιτητικό πληθυσμό των Α.Ε.Ι., όσο και στους αντίστοιχους πτυχιούχους.
Ειδικότερα σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου  Παιδείας:
-Από τους τακτικούς φοιτητές/τριες των Πανεπιστημίων, κατά μέσο όρο την τελευταία δωδεκαετία, το 40,9% είναι άντρες και το 59,1% γυναίκες, με τα ποσοστά στους πτυχιούχους να διαμορφώνονται σε 35,8% και 64,2% αντίστοιχα.
-Στο σύνολο των Πανεπιστημίων, την τελευταία δωδεκαετία, είχαμε 350.179 πτυχιούχους από τους οποίους οι 125.530 είναι άνδρες και οι 224.649 γυναίκες.
-Δηλαδή, έχουμε 99.119 περισσότερες γυναίκες πτυχιούχους έναντι των αντρών. Από τους τακτικούς φοιτητές/τριες των Τ.Ε.Ι., κατά μέσο όρο την τελευταία δωδεκαετία, το 50,2% είναι άντρες και το 49,8% γυναίκες με τα ποσοστά στους πτυχιούχους να διαμορφώνονται σε 42,8% και 57,2% αντίστοιχα.
-Στο σύνολο των Τ.Ε.Ι., την τελευταία δωδεκαετία, είχαμε 197.696 πτυχιούχους από τους οποίους οι 84.555 είναι άνδρες και οι 113.141 γυναίκες. Δηλαδή, έχουμε 28.586 περισσότερες γυναίκες πτυχιούχους έναντι των αντρών.
-Στο σύνολο των Α.Ε.Ι. για τους τακτικούς φοιτητές/τριες, κατά μέσο όρο την τελευταία δωδεκαετία, το 44,7% άντρες και 55,3% γυναίκες με τα ποσοστά στους πτυχιούχους να διαμορφώνονται σε 38,3% και 61,7% αντίστοιχα.
-Στο σύνολο των Α.Ε.Ι., την τελευταία δωδεκαετία, είχαμε 547.875 πτυχιούχους από τους οποίους οι 210.085 είναι άνδρες και οι 337.790 γυναίκες. Δηλαδή, στο σύνολο των Α.Ε.Ι. την τελευταία δωδεκαετία έχουμε 127.705 περισσότερες γυναίκες πτυχιούχο έναντι των αντρών (Σχήματα 4 & 5).
Λαμβάνουν πτυχίο κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, περίπου πενήντα χιλιάδες (50.000) φοιτητές/τριες
Κάθε χρόνο, τα Α.Ε.Ι. δέχονται περίπου 70.000 με 80.000 νέους/ες φοιτητές/τριες μέσω ενός κεντρικού συστήματος επιλογής εθνικών εξετάσεων. Ο συνολικός αριθμός των τακτικών1 φοιτητών/τριών μειώθηκε κατά 15,7% από το μέγιστο των 311.616 φοιτητών/τριών του 2005/06 στο ελάχιστο των 262.753 φοιτητών/τριών του 2009/10 για να σταθεροποιηθεί την τελευταία πενταετία στο επίπεδο των 270.000-280.000 φοιτητών/τριών. Ωστόσο, ο αριθμός των φοιτητών που έχουν τελειώσει τα προβλεπόμενα από το νόμο έτη σπουδών και οφείλουν μαθήματα έχει διπλασιαστεί την τελευταία δωδεκαετία στα Πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι.
Όπως φαίνεται από το Σχήμα 3 η διαχρονική εξέλιξη του τακτικού φοιτητικού πληθυσμού διαφοροποιείται μεταξύ Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.
Συγκεκριμένα, ο φοιτητικός πληθυσμός των Πανεπιστημίων παραμένει περίπου σταθερός στο επίπεδο των 167.500 φοιτητών/τριών, την περίοδο 2003/04- 2012/13, για να αυξηθεί κατά 7% τα τελευταία δύο χρόνια στο επίπεδο των 180.000.
Απεναντίας, ο τακτικός φοιτητικός των Τ.Ε.Ι. μειώνεται κατά 30% την περίοδο 2003/04- 2009/10, από 139.097 σε 97.310, για να σταθεροποιηθεί στο επίπεδο των 99.500 τα τελευταία δύο χρόνια.
Μεταξύ των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρατηρούνται σημαντικές διαφορές στα ποσοστά αποφοίτησης. Ο μέσος ρυθμός αποφοίτησης, ο οποίος είναι κρίσιμος παράγοντας στην αύξηση του αριθμού πτυχιούχων Ανώτατης Εκπαίδευσης, παρουσιάζει σχετική σταθερότητα την τελευταία εντεκαετία στα Α.Ε.Ι..
Συνολικά, από το 2004 έως το 2014 λαμβάνουν πτυχίο κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, περίπου πενήντα χιλιάδες (50.000) φοιτητές/τριες που αντιστοιχεί περίπου στο 66,6% των εισακτέων κάθε έτους.
Το ποσοστό όμως των αποφοίτων ανά έτος, τα τελευταία χρόνια, ανέρχεται στο 18% περίπου του συνόλου των ενεργών2 φοιτητών, με αποτέλεσμα, όπως αναφέρθηκε, την ραγδαία αύξηση του συνολικού αριθμού των φοιτητών/τριών πέραν των κανονικών εξαμήνων.
Για αυτή τη σχετικά χαμηλή επίδοση στα έγκαιρα ποσοστά αποφοίτησης σημαντικό ρόλο έχουν παράγοντες, όπως το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον της δημοσιονομικής κρίσης, τα προβλήματα διοίκησης και διαχείρισης των ιδρυμάτων, η δομή και η ποιότητα της διδασκαλίας, η ελλειμματική φοιτητική μέριμνα και η συρρικνωμένη υποστήριξη των φοιτητών καθώς επίσης οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του κάθε ιδρύματος (πχ. ιδρύματα σε απομακρυσμένες περιοχές) κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: