... 1 στις 3 γυναίκες κάποια στιγμή στη ζωή της θα αντιμετωπίσει σωματική, ψυχολογική ή σεξουαλική βία από τον σύντροφό της-1 στις 5 γυναίκες θα πέσει θύμα βιασμού ή απόπειρας βιασμού-Δεν είσαι η Μόνη...Δεν είσαι Μόνη....-24ωρη Γραμμή SOS 15900- Συμβουλευτικό Κέντρο Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας Δήμου Θηβαίων

Τρίτη, 25 Απριλίου 2017

Οι έμφυλες επαγγελματικές ανισότητες στον τομέα της εκπαίδευσης


Το 2014 οι γυναίκες καταλάμβαναν το 68% του εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης στις χώρες μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), σύμφωνα με το 49ο τεύχος της περιοδικής έκδοσης του Οργανισμού για τους στατιστικούς δείκτες στην εκπαίδευση, με τίτλο «Education Indicators in Focus», από το οποίο προκύπτει ο έντονος επαγγελματικός διαχωρισμός μεταξύ γυναικών και ανδρών. 

Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που προκύπτουν, όπως τα παρουσιάζει η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, έχουν ως εξής:

- Το 68% του εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των βαθμίδων ήταν γένους θηλυκού το 2014.
- Τα ποσοστά της γυναικείας απασχόλησης ποικίλλουν ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα: η προσχολική αγωγή καταγράφει το δυσθεώρητο ποσοστό του 97%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώνεται αισθητά στο 43%. Tα αντίστοιχα ποσοστά στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες, έχουν ως εξής: δασκάλες 82% και καθηγήτριες μέσης εκπαίδευσης 63%
- Οι έμφυλες ανισότητες στο διδασκαλικό/καθηγητικό επάγγελμα αποτυπώνονται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο στις χώρες της Βαλτικής και στη Ρωσία, όπου τα τέσσερα από τα πέντε άτομα είναι γυναίκες.
- Η Ιαπωνία είναι η μόνη χώρα-μέλος του ΟΟΣΑ με τη μικρότερη αναλογία καθηγητριών σε σχέση με τους άρρενες, δηλ. 48%
- Η έντονη θηλυκοποίηση του διδασκαλικού/καθηγητικού επαγγέλματος καταγράφεται στη σταδιακή αύξηση των αντίστοιχων ποσοστών: 61% το 2005, 65% το 2010 και 68% το 2014.
- Ο ρυθμός αύξησης του γυναικείου εκπαιδευτικού προσωπικού ήταν μόλις 1% στις χώρες Σλοβενία και ΗΠΑ, ενώ ξεπέρασε το 15% σε Γερμανία, Ελλάδα και Ιαπωνία.
- Την περίοδο 2005-2014 καταγράφηκε αύξηση της γυναικείας απασχόλησης στα Κράτη-Μέλη του ΟΟΣΑ κατά μέσο όρο της τάξης του 56% έως 59% και μέρος αυτής της αύξησης αποδίδεται και στη μαζική εισδοχή των γυναικών στο διδασκαλικό/καθηγητικό επάγγελμα.
- Ο ΟΟΣΑ θεωρεί πως η ύπαρξη και η διαιώνιση στερεοτυπικών αντιλήψεων και πρακτικών για τους ρόλους των δύο φύλων σε όλες τις εκφάνσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου, συμβάλλουν καθοριστικά στην έντονη θηλυκοποίηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος.
- Η γυναικεία αριθμητική υπεροχή δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και εξάλειψη του έμφυλου μισθολογικού χάσματος (σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΟΣΑ, το μισθολογικό χάσμα στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν ξεπερνάει το 3%)
- Το ποσοστό γυναικών αποφοίτων με πανεπιστημιακό πτυχίο στην εκπαίδευση αυξήθηκε κατά μέσο όρο από το 72% το 2005 στο 78% το 2014 στα Κράτη-Μέλη του ΟΟΣΑ, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο έμφυλος επαγγελματικός διαχωρισμός δεν πρόκειται να μειωθεί, αντιθέτως μπορεί και να εντατικοποιηθεί.

Η συγκεκριμένη δημόσια δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων εντάσσεται στο θεματικό πεδίο «Γυναίκες και Οικονομία» και υλοποιείται στο πλαίσιο αξιοποίησης όλων των εργαλείων στον αγώνα για την επίτευξη της ουσιαστικής ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών, σύμφωνα και με τις κατευθυντήριες γραμμές των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Ατζέντα 2030).

Δεν υπάρχουν σχόλια: