... 1 στις 3 γυναίκες κάποια στιγμή στη ζωή της θα αντιμετωπίσει σωματική, ψυχολογική ή σεξουαλική βία από τον σύντροφό της-1 στις 5 γυναίκες θα πέσει θύμα βιασμού ή απόπειρας βιασμού-Δεν είσαι η Μόνη...Δεν είσαι Μόνη....-24ωρη Γραμμή SOS 15900- Συμβουλευτικό Κέντρο Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας Δήμου Θηβαίων

Τετάρτη, 13 Απριλίου 2016

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Gender-Inequality-in-Film

Έχουμε αναφερθεί πολλάκις στην ανυπαρξία ισότητας και πολυφωνίας στις major κινηματογραφικές παραγωγές, με τους άνδρες να απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος και τις γυναίκες να περιορίζονται σε δεύτερο (και τρίτο, και τέταρτο…) ρόλο. Είχαμε καλύψει διεξοδικά το θέμα με το άρθρο μας πάνω στο Bechdel Test που, παρά τις «αγνές προθέσεις» του, δεν αποτελεί ένα 100% ακριβές εργαλείο εντοπισμού των κακώς κειμένων ενός φιλμ. Σήμερα, ήρθε η στιγμή να εξετάσουμε τα στατιστικά της μεγαλύτερης έρευνας που έχει διεξαχθεί στον τομέα αυτό και αναλύει τα στατιστικά από 2000 σενάρια. Μπορείτε να βρείτε το πλήρες άρθρο στο Polygraph.
Με παράμετρο τη χαρτογράφηση των χαρακτήρων με τουλάχιστον 100 λέξεις ομιλίας και έχοντας στο μυαλό μας πως ακόμα κι αν μία ταινία έχει κυρίως ανδρικούς διαλόγους, η υπόθεση της μπορεί να αφορά μία γυναίκα, τα αποτελέσματα είναι αποκαλυπτικά (θα λέγαμε σοκαριστικά, αλλά ακόμα κι αν έχεις ασχοληθεί ελάχιστα με το θέμα, γνωρίζεις πως είναι μία πραγματικότητα).
Ξεκινώντας από τις ταινίες Disney και Pixar, κλασικά παραδείγματα όπως το «The Jungle Book», το «Up» και το «Toy Story» διαθέτουν κατά συντριπτική πλειοψηφία –της τάξεως του 97%– ανδρικό διάλογο. Ακόμη και φιλμ με κεντρικό πρωταγωνιστή γυναίκα, όπως το «Mulan», δεν ξεφεύγουν από τον κανόνα, με τον προστάτη δράκο (Mushu) να διαθέτει 50% παραπάνω διάλογο από την ίδια τη Mulan. Το «Sleeping Beauty» και, περιέργως, το «Tarzan» είναι οι εξαιρέσεις στα παραπάνω, ενώ τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση φαίνεται να βελτιώνεται, με φιλμ όπως το «Inside Out» (64% γυναικείος διάλογος) και το «Maleficent».
Φυσικά, τα ευρήματα σχετίζονται με τη διανομή των ρόλων στην κινηματογραφική παραγωγή. Σύμφωνα με την έρευνα, το να καταλαμβάνουν γυναίκες τουλάχιστον 2 από τους 3 κύριους ρόλους μίας ταινίας συγκεντρώνει ποσοστό μόλις 18%, με το αντίστοιχο των ανδρών να είναι 82%.
Έτσι λοιπόν, αισίως ερχόμαστε σε άλλο ένα καίριο πρόβλημα στη «μάχη» για την ισότητα: τις άνισες ευκαιρίες μεταξύ των δύο φύλων, όσον αφορά την ηλικία. Σίγουρα έχουμε παρατηρήσει το γεγονός πως όταν οι άνδρες περνούν τα 40, απολαμβάνουν το ρόλο του ρομαντικού ενδιαφέροντος με αμείωτο (αν όχι αύξοντα) ρυθμό. Για τις γυναίκες, το αντίστοιχο ηλικιακό όριο, αρχίζει να σημαίνει τον σταδιακό παραγκωνισμό τους. Στους μεν, η ηλικία 42-65 είναι η κυρίαρχη σε ποσοστό διαλόγων, ενώ στις δε, τα χρόνια που ο ρόλος τους πέφτει δραματικά. Ένα στοιχείο που μας αποτυπώνει γλαφυρά κάτι που αποτελεί θέσφατο στον κινηματογράφο: ένας άνδρας είναι ικανός να προσελκύσει ερωτικά το αντίθετο φύλο ακόμα κι αν διανύει την έβδομη δεκαετία της ζωής του, ενώ μια γυναίκα «χάνει» τη γοητεία της ακόμα κι αν βρίσκεται στα 45 της χρόνια.
Όπως αναφέρουν και οι ιθύνοντες της έρευνας, «Γιατί ερευνήσαμε το θέμα; Μπορεί τα αποτελέσματα να μην είναι απόλυτα τέλεια, αλλά σίγουρα αποτελούν ένα πολύ καλύτερο θεμέλιο από το ‘Ξέρεις, οι γυναίκες δεν είναι ποτέ romantic lead μετά τα 40 τους’ «.

Δεν υπάρχουν σχόλια: